Fantani
Nelipsita de pe ulitele satelor romanesti, fantana a fost mereu prezenta in vietile romanilor, fiind un simbol al vietii, al nemuririi si al tineretii.
Fantana are pe langa valoarea ei functionala si una estetica, delimitandu-se astfel mai multe tipuri de fantani. Astfel in zonele de campie intalnim fantanile cu cumpana, specifice zonelor cu panza freatica aflata la mica adancime, din ce in ce mai rar intalnite in zilele noaste. Acolo unde panza freatica este la adancime mai mare, in zonele de deal si munte intalnim fantanile cu roata. Mai putem vorbi si de cele ornamentale, care au doar structura de lemn dar nu au propriu zis apa ci servesc doar de décor in gradina sau curte.
Ocupatia de fantanar este straveche si odata apa gasita se pietruieste cu multa truda groapa sapata iar apoi se acopera cu o constructive din lemn. Aceasta poate fi de diferite marimi de la un simplu acoperis pe doi stalpi, pana la contructii mai complexe din patru stalpi cu spatiu pentru o laita.
Fantanile acoperite reprezentative pentru mine sunt cele cu patru stalpi masivi din stejar, sculptati cu modelul funiei rasucite, ce contin imbinari arcuite sculptate la randul lor cu motive maramuresene: colacul, spicele de grau sau cu forme geometrice: romburi, patrate ,rozete. Constructia este acoperita cu un acoperis cu dranita din lemn de brad si batute manual, iar in varful constructiei se afla o cruce spre binecuvantarea tuturor celor ce poposesc la fantana.
Se pot realiza constructii decorative, traditionale sau moderne, amplasate in diverse locatii: case particulare, pensiuni, langa drumuri, in curtile bisericilor sau in incinta manastirilor. Acoperirea fantanilor este nu doar estitica ci si functional ajutand la protejarea spatiului, a apei si oferind protectie celui care o foloseste. In interiorul acesteia se poate amenaja un loc unde sa se aseze cele trebuincioase scoaterii apei din fantana: galeti, ulcele, cani.
Fantana era centrul satului alaturi de biserica, era locul unde se teseau povesti de iubire, unde se povesteau cate si mai cate, era un loc de intalnire si de taifas.La fel ca in lumea satului si fantanile de la oras aveau acelasi rol ,erau cismele ,apoi fantani arteziene,decorative,dar cu acelasi rol de a oferi racoare, potolirea setei celor insetati si un loc de ragaz. Era un loc de socializare unde mergeau de la cei mai tineri la cei mai varstnici toti cu precadere pentru apa fara de care nimic nu ar putea trai. Apa ca element primordial, simbolic nu poate lipsi din nici o cultura populara ea este intalnita nu doar in spatiul romanesc ci apatine universalitatii, fiind o componenta definitorie a vietii pe pamant.
Alte lucrari sculptate de mesterul popular Teodor Barsan: poarta maramureseana, troite, cruci sculptate manual, foisoare, icoane, iconostase , stalpi sculptati manual, sculptura in lemn, case din lemn, altare de lemn, ornamente pictate