Icoane

Icoanele, realizate inca de la inceputurile crestinismului sunt imagini reprezentate ale divinitatii si ale sfiintilor expuse in biserici si in casele crestinilor din toata lumea. Etimologic cuvantul icoana provine de la grcescul ”ikon” insemnand imagine.

Icoanele sculptate din lemn sunt reprezentarea Divinitatii ca expresie a poporului roman, care cu materialul cel mai la indemana, lemnul a reusit sa creeze adevarate opera de arta. Le intalnim cu precadere sculptate si pictate in iconostase, dar din pacate cele mai multe s-au pierdut in incendiiile din manastiri sau din cauza jafurilor cotropitorilor acestui pamant, de-alungul istoriei. Totusi inca se mai pastreaza, in unele manastiri capodopere ale artei medievale romanesti, icoane de patrimoniu, considerate facatoare de minuni, la care se inchina cu evlavie si oamenii de azi.

Icoanele din lemn sculpate cu mare finete sunt dovada vie ca arta populara traieste inca prin mesterii ei si continua sa infrumuseteze casele romanilor dar si a strainilor impresionati de unicitatea lor. Ele pot reprezenta sfinti sau ingeri, Maica Domnului sau Iisus, sau scene din viata Mintuitorului. Oricine are un sfant protector si este de dorit ca sa aiba imaginea sau icoana sfantului la mare cinste in casa sa. Icoanele realizate de noi pot avea si marime naturala, sunt realizate din lemn masiv, de stejar, esenta lemnoasa tare care are si o nuanta specifica, ce poate fi accentuate de lacuri si uleiuri speciale. Totodata icoanele sculptate pot fi pictate si apoi lacuite.

Toate icoanele sunt incadrate de o rama ornata cu o “funie” sculptata simbolizand continuitatea vietii. Se pot decora si cu alte motive populare cum ar fi: modelele florale sau cele geometrice. Imaginile reprezentate sunt de factura naiva sau bizantina,mreliefand o imagine stilizata, departe de lumesc. ”Cinstea adusa icoanei se indreapta catre cel infatisat in icoana“ spune Sfantul Vasile cel Mare.

Toate lucrarile sunt unicat, realizate din dalta, manual cu multa rabdare si evlavie fata de Dumnezeu. Sunt menite sa trezeasca sentimente de respect si dragoste pentru cele sfinte, de multumire si veneratie.

Icoana este spre folos sufletului, privind la o icoana ne aplecam spre cele sfinte lasand deoparte cele lumesti pret de o rugaciune." Icoana devine chip al lui Dumnezeu, întrucât întreaga Sfânta Treime S-a arătat oamenilor. Glasul Tatălui se face auzit la Botezul Fiului ca și la Schimbarea la față, Cuvântul lui Dumnezeu S-a întrupat și astfel L-au putut vedea ucenicii Săi, adică Sfinții Apostoli, precum și primul mucenic Stefan, iar Duhul Sfânt a fost văzut în chipul limbilor de foc la Pogorârea Sa peste ucenici" (Arhim. Ilie Cleopa, Predici la Duminicile de peste an, Ed. Episcopiei Romanului, 1990, p. 323-324)